sponsor

Saturday 29 June 2013

Kepentingan Firewall

Firewall....? mungkin anda biasa dengar pada komputer anda atau pada jaringan tertentu.Firewall terbahagi kepada dua.

Pertama adalah firewall komputer
Kedua ialah firewall rangkaian.

Dari segi fungsi,kedua-duanya tidak banyak perbezaan,cuma bagi firewall rangkaian,ia di kawal oleh server tertentu atau Korporate tertentu.Antara contoh firewall dalam rangkaian ialah Websense, Sonic Wall, dan Barracuda yang kebiasaanya menyekat pengguna memasuki laman-laman tertentu.Manakala bagi firewall komputer terdiri daripada seperti Window firewall,NOD32 firewall,Comodo Internet Security dan Sygate Personal Firewall.

Apa dimaksudkan Firewall Dan fungsi Firewall tersebut..? Firewall sangat popular di internet, Firewall perkataan umum dalam jaringan komputer. firewall yang digunakan di rumah-rumah dan bangunan untuk mencegah kebakaran meluas.

Manakala firewall komputer bertindak sebagai penghalang antara komputer dalam jaringan. Bagi perusahaan dengan jaringan komputer atau untuk individu dengan sambungan ke internet (seperti melalui DSL atau kabel), firewall sangat penting untuk digunakan.

Tanpa firewall, penggodam atau hacker yang ada pada jaringan kemungkinan akan mampu menghancurkan, merosak atau mendapatkan akses ke file di komputer Anda. Firewall dapat di jumpai dalam bentuk perangkat keras atau perangkat lunak. Walaupun tanpa penjelasan kompleks tentang bagaimana firewall bekerja, fungsi firewall adalah sebagai seperangkat filter/pengaman yang terus-menerus memantau lalu lintas pada jaringan anda.


Banyak pengguna komputer yang mengakses internet melalui router broadband, mereka ini sangat beruntung dengan adanya firewall. Router itu sendiri dapat dikonfigurasi untuk melayani sebagai firewall, setiap serangan jahat dari jaringan, akan berhenti di router sehingga terhindar dari efek buruk komputer lain.

Malahan,dengan adanya firewall,Virus juga tidak dapat melakukan tranfer data secara diam secara background.Sekaligus melindungi data anda dari jatuh ke pihak yang tidak sepatutnya.Kesimpulannya,firewall perlu untuk setiap komputer dengan alasan keselamatan.

0 comments:

Post a Comment