sponsor

Friday 5 July 2013

Pelajaran 1: Cara yang akrab dengan Microsoft Word 2007 untuk Windows

Pelajaran 1: Cara yang akrab dengan Microsoft Word 2007 untuk Windows

Microsoft Word adalah pakej perisian pemprosesan perkataan. Anda boleh menggunakannya untuk menaip surat, laporan, dan dokumen lain. Tutorial ini mengajar Microsoft Word 2007 asas. Walaupun tutorial ini telah dicipta untuk orang baru komputer, kerana Microsoft Word 2007 adalah begitu berbeza daripada versi terdahulu Microsoft Word, juga pengguna yang berpengalaman mungkin mendapati ia berguna.

Pelajaran ini akan memperkenalkan anda ke tetingkap. Anda menggunakan tetingkap ini untuk berinteraksi dengan Word. Untuk memulakan pelajaran ini, terbuka Microsoft Word 2007. Microsoft Word window muncul dan skrin anda kelihatan seperti yang ditunjukkan di sini.


Nota: Skrin anda akan mungkin tidak kelihatan sama seperti skrin dipaparkan. Dalam Word 2007, bagaimana memaparkan tetingkap bergantung kepada saiz tingkap anda, saiz monitor anda, dan resolusi yang monitor anda ditetapkan. Resolusi menentukan berapa banyak maklumat monitor komputer anda boleh dipaparkan. Jika anda menggunakan resolusi yang rendah, maklumat yang kurang sesuai pada skrin anda, tetapi saiz teks dan imej yang lebih besar. Jika anda menggunakan resolusi yang tinggi, lebih banyak maklumat sesuai pada skrin anda, tetapi saiz teks dan imej yang lebih kecil. Juga, Word 2007, Windows Vista, dan Windows XP mempunyai tetapan yang membolehkan anda untuk menukar warna dan gaya tingkap anda.



Bebutang Microsoft Office
Di sudut atas kiri tetingkap Word 2007 adalah butang Microsoft Office. Apabila anda klik butang, menu muncul. Anda boleh menggunakan menu untuk membuat fail baru, buka fail yang sedia ada, menyimpan fail, dan melaksanakan banyak tugas-tugas lain.




Toolbar Akses Pantas
Seterusnya untuk butang Microsoft Office adalah toolbar Akses Pantas. Bar alat Akses Pantas menyediakan anda dengan akses kepada arahan anda sering gunakan. Secara lalai Simpan, Buat Asal, dan Redo muncul pada toolbar Akses Pantas. Anda boleh menggunakan Simpan untuk menyimpan fail anda, Undo untuk kembalikan tindakan anda telah diambil, dan Redo membuat permohonan semula tindakan anda telah diperkenalkan semula.



Tajuk Bar
Seterusnya ke toolbar Akses Pantas adalah bar Tajuk. Bar Tajuk memaparkan tajuk dokumen di mana anda sedang bekerja. Word menamakan dokumen baru pertama anda membuka Document1. Seperti yang anda membuka dokumen tambahan yang baru, nama Word mereka berturut-turut. Apabila anda menyimpan dokumen anda, anda memberikan dokumen itu nama yang baru.


Reben
Anda menggunakan arahan untuk memberitahu Microsoft Word apa yang perlu dilakukan. Dalam Microsoft Word 2007, anda menggunakan Ribbon untuk mengeluarkan arahan. Reben ini terletak berhampiran bahagian atas skrin, di bawah toolbar Akses Pantas. Di bahagian atas Ribbon beberapa tab, klik tab memaparkan beberapa kumpulan perintah berkaitan. Dalam setiap kumpulan berkaitan butang arahan. Anda klik butang untuk mengeluarkan arahan atau untuk mengakses menu dan kotak dialog. Anda juga boleh mencari pelancar kotak dialog di sudut kanan bawah kumpulan. Klik kotak dialog pelancar memberikan anda akses kepada arahan tambahan melalui kotak dialog.



Ruller
Arahan yang ditemui di bawah Reben.


Anda boleh menggunakan pembaris untuk menukar format dokumen anda dengan cepat. Jika pemimpin anda tidak boleh dilihat, ikuti langkah-langkah yang disenaraikan di sini:



Klik tab Paparan untuk memilih.
Klik kotak semak bersebelahan dengan Raja dalam Show / Hide kumpulan. Pemerintah muncul di bawah Reben.
Kawasan Text
Hanya di bawah pemerintah adalah satu kawasan yang besar yang dikenali sebagai kawasan teks. Anda menaip dokumen anda dalam kawasan teks. Garis menegak berkelip di sudut kiri atas kawasan teks adalah kursor. Ia menandakan titik kemasukan. Sambil anda menaip, teks anda memaparkan di lokasi kursor. Garis mendatar sebelah kursor menandakan berakhirnya dokumen itu.


Menegak dan Melintang dan Menegak Bar Skrol

Menegak dan mendatar bar tatal membolehkan anda untuk bergerak ke atas, ke bawah, dan di seluruh tingkap anda hanya dengan mengheret ikon yang terletak di bar tatal. Bar tatal menegak terletak di sebelah kanan skrin. Bar tatal melintang terletak di atas bar status. Untuk bergerak ke atas dan ke bawah dokumen anda, klik dan seret bar tatal menegak atas dan ke bawah. Untuk bergerak ke belakang dan sebagainya di seluruh dokumen anda, klik dan seret bar tatal melintang belakang dan sebagainya. Anda tidak akan melihat bar tatal melintang jika lebar dokumen anda sesuai pada skrin anda.

Status Bar
Bar Status muncul di bahagian bawah tingkap anda dan memberikan maklumat seperti halaman semasa dan bilangan perkataan dalam dokumen anda. Anda boleh mengubah apa yang dipaparkan pada bar Status dengan klik-kanan pada bar Status dan memilih pilihan yang anda mahu dari menu Customize Status Bar. Anda klik item menu untuk memilihnya. Anda klik sekali lagi untuk membatalkan ia. Tanda semak di sebelah item bermakna ia dipilih.


Memahami Document Views

Dalam Word 2007, anda boleh memaparkan dokumen anda di dalam salah satu daripada lima views: Draf, Layout Web, Cetak Layout, Reading Skrin Penuh, atau Layout Online.

Draf View
Draf pandangan adalah pandangan yang paling kerap digunakan. Anda menggunakan pandangan Draf dengan cepat menyunting dokumen anda.
Layout Web
Pandangan Layout Web membolehkan anda untuk melihat dokumen anda kerana ia akan muncul dalam pelayar seperti Internet Explorer.
Cetak Layout
Pandangan Layout Cetak menunjukkan dokumen itu kerana ia akan kelihatan apabila ia dicetak.
Membaca Layout
Membaca pandangan Layout format skrin anda untuk membuat membaca dokumen anda lebih selesa.
Menggariskan Lihat
Pandangan Panjang memaparkan dokumen itu dalam bentuk garis. Anda boleh memaparkan tajuk tanpa teks. Jika anda bergerak menuju, bergerak teks yang disertakan dengannya.
Anda perlu menggunakan pandangan Draf bagi pelajaran. Sebelum bergerak ke hadapan, pastikan anda berada dalam pandangan Draf:


Klik tab Paparan.
Klik Draf dalam kumpulan Views Dokumen. Apabila opsyen Draf dipilih ia muncul dalam warna yang berbeza.
Klik

Semasa pengajaran yang diikuti, anda akan diminta untuk "klik" barangan dan memilih tab. Apabila diminta untuk klik:

Menunjukkan item.
Tekan butang kiri tetikus anda sekali.
Jika anda diminta untuk klik dua kali item:

Menunjukkan item.
Cepat tekan butang kiri tetikus anda dua kali.
Jika anda diminta untuk klik kanan:

Menunjukkan item.
Tekan butang kanan tetikus anda.
Jika anda diminta untuk memilih tab, klik tab.

Memahami Watak Nonprinting

Watak-watak tertentu, yang dipanggil caharacters nonprinting, jangan mencetak dan tidak akan muncul di dalam dokumen anda dicetak tetapi mempengaruhi susun atur dokumen anda. Anda boleh memilih untuk melihat watak-watak pada skrin seperti yang anda taip atau anda boleh memilih untuk mereka terus kekal tidak kelihatan. Untuk pelajaran ini, memilih untuk melihat mereka pada skrin. Jadual ini menerangkan sebahagian besar daripada mereka:

Watak Menandakan


Tab A
Ruang A

Akhir perenggan
Teks tersembunyi

Untuk melihat watak-watak nonprinting:


Pilih tab Rumah.
Klik Show / Hide butang dalam kumpulan Perenggan. Show / Hide butang muncul dalam warna yang berbeza, apabila ia dipilih.
Membuat Contoh Data dan Pilih Text

Jika anda type = rand () dalam dokumen Word anda dan tekan Enter, Word mewujudkan tiga perenggan. Anda boleh menggunakan perenggan untuk mengamalkan apa yang anda belajar. Sepanjang pelajaran ini, anda akan diminta untuk memilih teks. Latihan berikut mengajar anda bagaimana untuk membuat data dan bagaimana untuk memilih data. Anda boleh memilih dengan menggunakan kekunci anak panah atau dengan mengklik dan mengheret. Apabila menggunakan kekunci anak panah, gunakan anak panah atas untuk bergerak ke atas, anak panah ke bawah untuk bergerak ke bawah, anak panah kiri untuk bergerak ke kiri, dan anak panah kanan untuk bergerak ke kanan. Apabila menggunakan tetikus, tekan butang kiri tetikus dan seret ke arah yang anda mahu untuk bergerak.

LATIHAN 1

Membuat Data Contoh

Type = rand ().
Tekan Enter. Tiga perenggan muncul dalam dokumen anda.
Pilih dengan Shift dan Kekunci Panah

Letakkan kursor anda sebelum perkataan "On" dalam perenggan pertama.
Tekan dan tahan kekunci Shift, yang berfungsi sebagai "anchor" menunjukkan di mana teks yang anda ingin pilih bermula atau berakhir.
Tekan kekunci anak panah kanan sehingga baris pertama teks diserlahkan.
Tekan kekunci anak panah ke bawah sehingga perenggan pertama diserlahkan.
Klik mana-mana sahaja di luar kawasan yang diserlahkan untuk membuang penonjolan.
Pilih dengan Tikus

Letakkan kursor anda sebelum perkataan "Anda" dalam perenggan kedua.
Tekan dan tahan butang tetikus kiri.
Seret tetikus sehingga anda telah menekankan perenggan kedua.
Klik mana-mana sahaja di luar kawasan yang diserlahkan untuk membuang penonjolan.
Letakkan Kursor

Dalam pelajaran, anda sering akan diminta untuk meletakkan kursor di lokasi tertentu (titik pemasukan) pada skrin. Anda meletakkan kursor dengan menggerakkan kursor ke lokasi yang dinyatakan dan menekan butang tetikus kiri atau dengan menggunakan kekunci anak panah untuk bergerak ke lokasi yang ditetapkan.

LATIHAN 2

Kekunci Panah

Gunakan kekunci anak panah ke bawah untuk bergerak ke dokumen anda.
Gunakan kekunci anak panah kanan untuk bergerak ke kanan.
Menggunakan anak panah atas untuk bergerak ke atas.
Gunakan kekunci anak panah kiri untuk bergerak ke kiri.
Kursor

Bergerak anda dokumen dengan menggunakan tetikus anda dan klik di pelbagai lokasi.
Klik di lokasi dan jenis. Perhatikan apa yang berlaku.
Melaksanakan perintah dengan Pintasan Papan Kekunci

Terdapat banyak kaedah yang anda boleh gunakan untuk melaksanakan tugas-tugas apabila menggunakan Word. Secara umumnya, anda memilih pilihan dengan klik pilihan pada Reben. Walau bagaimanapun, anda juga boleh menggunakan kekunci pintas. Satu nama utama diikuti dengan campur dan surat cara untuk tahan kekunci semasa menekan surat. Sebagai contoh, Ctrl + b bermakna anda harus memegang kekunci Ctrl sambil menekan "b." A notasi trengkas di atas akan dibaca seperti berikut:

Tekan Ctrl + b

Jurutaip yang perlahan dengan menggunakan tetikus biasanya lebih suka menggunakan kunci.

Mulakan Perenggan New

Apabila anda menaip dalam Microsoft Word, anda tidak perlu menekan kekunci untuk bergerak ke barisan baru. Untuk memulakan perenggan baru, tekan kekunci Enter.

Keluar Word

Anda telah selesai Pelajaran One. Biasanya, anda menyimpan kerja anda sebelum keluar.

LATIHAN 3

Tutup dan Simpan-Windows Vista



Klik butang Microsoft Office. Menu muncul.
Klik Word Keluar, yang boleh anda dapati di penjuru kanan bawah.


Anda akan diminta: "Adakah anda ingin menyimpan perubahan ke Document1?" Untuk menyimpan perubahan anda, klik Ya. Jika tidak, klik No Jika anda klik Ya, Simpan Sebagai kotak dialog muncul.


Pindah ke folder yang betul.
Namakan fail anda dengan menaip One.doc Pelajaran dalam medan Nama fail.
Klik Simpan. Firman menyimpan fail anda.
Tutup dan Simpan-Windows XP

Klik butang Microsoft Office. Menu muncul.
Klik Word Keluar, yang terletak di sudut kanan bawah.
Anda akan diminta: "Adakah anda ingin menyimpan perubahan ke Document1?" Untuk menyimpan perubahan anda, klik Ya. Jika tidak, klik No Jika anda klik Ya, Simpan Sebagai kotak dialog muncul.
Nyatakan folder yang betul dalam Simpan Dalam kotak.
Namakan fail anda dengan menaip failcuba.doc Pelajaran dalam medan Nama fail.








0 comments:

Post a Comment