sponsor

Tuesday 24 December 2013

Melindungi Privasi anda dalam talian


Di seluruh dunia, aktiviti dalam talian telah semakin menjadi  kehidupan seharian. Anda menghantar e-mel, menyemak akaun rangkaian sosial ,cuaca, video , tweet , foto , memuat turun, sandaran fail dengan menggunakan talian perkhidmatan seperti SkyDrive atau Dropbox, dan membuat dokumen.

Begitu banyak maklumat akan disimpan, anda mungkin tertanya-tanya mengenai privasi dan keselamatan data anda, jadi ia adalah penting untuk mengetahui beberapa perkara asas dan cara-cara untuk membantu melindungi .

Berhati-hatilah tidak semua perkhidmatan adalah sama. Seperti yang anda lakukan apabila bank atau kedai , penggunaan mantap rangkaian perkhidmatan sosial , e-mel , berkongsi foto , data sandaran,dan sebagainya- yang  jenama dan dasar-dasar yang anda percayai untuk menguruskan data anda dengan sewajarnya. Ini akan membantu mengurangkan risiko anda.

Anda juga boleh memainkan peranan anda dalam mengukuhkan privasi anda dalam talian dengan mengikuti
petua praktikal di bawah untuk membantu mengawal apa yang anda mendedahkan mengenai diri anda dan yang mempunyai akses kepada maklumat itu.

Menjaga maklumat anda

Tingkatkan keselamatan komputer anda. (Microsoft boleh membantu anda melakukan ini.)
Simpan semua perisian (termasuk pelayar web anda dan aplikasi) semasa kemas kini secara automatik.

Pasang antivirus dan perisian antispyware dari syarikat-syarikat yang anda percayai. Melindungi kata laluan router wayarles anda, dan penggunaan flash drive berhati-hati.

Abaikan apa-apa mesej e-mel, amaran pop-up, atau notis lain yang mendakwa ia akan melindungi peranti atau tawaran untuk menghapuskan virus anda. Ia adalah kemungkinan besar untuk melakukan sebaliknya.

Mewujudkan kata laluan yang kukuh. Gunakan frasa panjang atau ayat yang modal campuran dan huruf kecil, nombor, dan simbol. Simpan kata laluan anda swasta,dan gunakan kata laluan yang unik untuk setiap laman web.

Jalankan aktiviti sensitif untuk rangkaian yang selamat di rumah seperti bank, membeli belah,
e-mel, atau mendedahkan nama-nama pengguna atau kata laluan anda "dipinjam" atau Wi-Fi awam (seperti hotspot). Orang lain yang  menggunakan rangkaian itu boleh dapat melihat apa yang anda lakukan.

0 comments:

Post a Comment