sponsor

Wednesday 23 July 2014

Tips Jaga Labtop Anda


Terlalu panas boleh menyebabkan laptop menunjukkan tingkah laku yang  menyebabkan beberapa alat dalaman tidak stabil.

Ikut cara berikut untuk mengelakkan :

1. Mampat udara : Walaupun dengan komputer riba dalam keadaan berdebu maka terdapat habuk yang beredar dan menyebabkan penyejukan ruang udara tidak berfungsi. Ini menyebabkan kipas perlu lebih keras bekerja supaya tidak akan hilang sebagai kecekapan.

Oleh itu kipas berfungsi pada suhu yang terlalu tinggi. Untuk mengelakkan keadaan ini membeli satu kipas tambahan dari kedai komputer berhampiran dan kos anda hanya beberapa puluh ringgit sahaja daripada anda menghabiskan beratus ringgit apabila rosak.

2. Tetapan Kuasa : Apabila kita menggunakan komputer riba yang mempunyai  pengecas maka kita tukar kepada mod sebagai "Prestasi Tinggi". Tetapan ini akan menggunakan kuasa yang tinggi dan akan menyebabkan komputer riba akan cepat dan terlalu panas.

Cara mudah untuk masalah ini adalah untuk menetapkan komputer riba dalam mod penjimat..supaya ia dapat seimbangkan kuasa. Ini akan memastikan bahawa komputer riba anda menggunakan hanya jumlah yang kuasa yang diperlukan olehnya.

Apabila komputer riba digunakan untuk Game maka anda perlu tetapkan atau tukar mod komputer riba anda untuk "Prestasi Tinggi".

3. Permukaan: ketika kita menggunakan laptop maka agak selesa apabila kita letakkan pada bantal atau selimut. sebenarnya permukaan ini menutup ruang komputer riba anda yang menyebabkan ia terlalu panas. Sifat lembut permukaan akan menghalang haba untuk keluar dengan bebas dan dengan itu akan berpusing udara panas di dalam labtop anda.

Permukaan terbaik ialah anda perlu menyimpan komputer riba ditempat yang rata seperti meja. Jika anda hendak simpan di suatu permukaan lembut maka anda perlu meletakkan dibawah permukaan beberapa buku berkulit keras. Ini akan membolehkan aliran udara yang betul dan haba untuk keluar dari sistem dengan betul.

4. Menjanakan Off Laptop anda: Apabila anda melihat bahawa anda mungkin tidak menggunakan laptop maka anda mesti mematikannya bukannya terbiar hidup dengan mood standby. saya tidak mencadangkan kepada anda "hibernate" kerana pilihan ini akan memberi kesan kepada RAM atau memori.


5. Cooling Pad: Gunakan sedikit wang untuk komputer riba , maka anda boleh mempertimbangkan untuk membeli pad penyejuk untuk komputer riba.anda boleh mendapatkan satu pelapik penyejuk untuk komputer riba dan saya percaya ia bernilai setiap sen yang anda belanjakan.

0 comments:

Post a Comment