sponsor

Friday 12 July 2013

9.Tips membeli Hard disk

Tips membeli Hard disk

Pengenalan
Apabila membeli cakera keras, ia adalah penting untuk memahami dan mengesahkan cakera keras adalah sesuai untuk kegunaan anda dan mempunyai atau tidak mempunyai pilihan yang anda mungkin atau mungkin tidak perlu. Malangnya, dengan teknologi cakera keras berubah setiap hari, ia boleh kadang-kadang mengelirukan dan mengecewakan apabila melihat untuk membeli cakera keras.
Muka
Apabila melihat untuk membeli cakera keras pertimbangan pertama-tamanya penting ialah Antara Muka cakera keras digunakan untuk berkomunikasi dengan komputer. Berikut adalah senarai bagi setiap muka disediakan dengan maklumat bagaimana engkau boleh atau tidak boleh memohon kepada komputer anda.
IDE / ATAPI / ATA Salah satu lebih kerap ditemui cakera keras dan digunakan dengan IBM komputer riba, IDE adalah mudah untuk memasang dan menyesuaikan antara muka. Setiap komputer IBM mempunyai ketersediaan maksimum empat peranti IDE, alat-alat ini boleh terdiri daripada cakera keras ke pemacu CD-ROM. Jika mengingati membeli cakera keras IDE / ATAPI / ATA, mengesahkan bahawa terdapat lokasi yang disediakan untuk memandu disambungkan ke.
SCSI pula muka biasa digunakan, peranti SCSI terdapat dalam komputer Apple serta beberapa komputer IBM. Antara muka SCSI adalah penyelesaian yang lebih cepat berbanding IDE / ATAPI, namun, dalam beberapa kes, mereka boleh menjadi lebih sukar untuk dipasang. Untuk memasang cakera keras SCSI anda mesti mempunyai kad SCSI dan sambungan yang tersedia pada kabel SCSI yang menghubungkan ke kad SCSI. Ia adalah penting untuk ingat jika anda mempunyai kad SCSI proprietari, seperti kad SCSI termasuk dengan Iomega Jaz memandu, kad SCSI ini mungkin tidak sentiasa membenarkan cakera keras anda untuk bekerja.
Luaran (USB, wayar, atau selari) Beberapa penyelesaian luar juga disediakan, ini termasuk tetapi tidak terhad kepada cakera keras USB, wayar cakera keras dan cakera keras Selari. Apabila menimbangkan memandu keras luaran, ia adalah penting untuk melihat perbezaan kelajuan untuk memindahkan data ke dan dari cakera keras. Di samping itu, bagi pemacu luaran untuk berfungsi dengan baik, anda juga perlu mempunyai sambungan yang sedia untuk memandu yang akan disambungkan.
Mempercepatkan
Selain muka, ia juga penting untuk melihat kadar pemindahan cakera keras; kadar pemindahan panjang ketara boleh melambatkan komputer anda apabila memindahkan fail yang lebih besar. Apabila melihat cakera keras, mencari spesifikasi menyenaraikan RPM (Putaran Per Minute). Satu contoh ini akan menjadi kelajuan 7,200 RPM.


Pertimbangan lain
Berikut adalah senarai beberapa pertimbangan lain yang penting untuk melihat apabila membeli cakera keras komputer.
Jaminan Berapa lama jaminan dan apa yang ia lindungi.
Komponen termasuk Sahkan bahawa cakera keras yang anda beli datang dengan komponen-komponen yang diperlukan untuk memasang pemacu. Cakera keras termasuk dari pengilang akan termasuk IDE atau ATA/66-100 kabel, landasan memandu standard, arahan dan disket untuk pemasangan.
Kadar Pemindahan Dalaman dan Luar Kadar pemindahan dalaman adalah kadar cakera keras boleh mengambil data dari pinggan ke cache dalaman atau membaca buffer. Kadar Pemindahan Luar adalah kadar cakera keras boleh mengambil data dalam cache dalaman atau membaca buffer ke memori komputer.
S.M.A.R.T. S.M.A.R.T. adalah satu teknologi baru yang digunakan untuk membantu memberi amaran kepada pengguna komputer masalah mungkin dengan cakera keras.
ATA, ATA/33, ATA/66, ATA/100 lagi muka baru dan kadang-kadang mengelirukan adalah antara muka ATA. Dibangunkan oleh Quantum pada tahun 1996, ATA/33 muka Ultra dibenarkan untuk komputer untuk memindahkan sehingga 33 MB sesaat, kemudian pada tahun 1998 standard ini telah dinaik taraf kepada standard ATA/66 dengan adanya pemindahan sehingga kepada 66 MB sesaat.
Apabila membeli ATA/66 drive, komputer mesti menyokong ATA66 serta mempunyai kabel ATA/66 untuk menyokong kadar pemindahan sebanyak 66 MB sesaat. Jika komputer tidak mempunyai kabel ini, memandu secara automatik akan menurun kepada kadar pemindahan sebanyak 33 MB sesaat.

0 comments:

Post a Comment