sponsor

Saturday 13 July 2013

Kisah Yajuj dan Majuj (Gog dan Magog)

Kisah Yajuj dan Majuj (Gog dan Magog)
Kisah Yajuj dan Majuj dinyatakan dalam kedua-dua al-Quran dan hadith. Penampilan mereka akan menjadi salah satu daripada tanda-tanda akhir zaman. Peristiwa-peristiwa yang akan diketahui selepas kedatangan Dajjal, Imam Mahdi dan Nabi Isa (alaihi salam). Kedua-dua al-Quran dan hadis telah jelas dinyatakan kewujudan mereka, ketibaan dan selepas ketibaan mereka.
Gog dan Magog (disebut sebagai "Gog u-Magog" dalam bahasa Ibrani dan "Yajuj Majuj AMD" dalam bahasa Arab) adalah nama-nama yang muncul dalam Perjanjian Lama, dan dalam al-Quran. Walaupun mereka kadang-kadang individu, kadang-kadang orang, dan kadang-kadang kawasan-kawasan geografi, rujukan mereka di dalam al-Quran dan hadis yang jelas menunjukkan bahawa mereka adalah dalam jumlah yang akan muncul ke arah akhir zaman.
Asal-usul Yajuj dan Majuj (Gog dan Magog)
Menurut hadith, Gog dan Magog adalah dari kalangan anak-anak Adam (alaihis salaam) dan mereka akan banyak bilangannya. Ibn Kathir menyatakan dalam buku beliau bahawa mereka adalah dari kalangan (alaihis salaam) anak-anak Nabi Nuh seperti yang Allah SWT telah menyebut dalam al-Quran yang mulia:
"Kemudian Kami selamatkan dia dan orang yang bersamanya di dalam kapal itu" (Al-'Ankabut, 15),
"Dan, keturunannya, Kami membuat mangsa" (As-Saffat, 77).
Menurut ayat ini, mangsa banjir hanya keturunan Nabi Nuh (alaihis salam) dan tidak ada orang lain. Oleh itu, Yakjuj dan Makjuj berasal dari keturunan yang sama. Sebuah hadis di dalam Musnad Imam Ahmed dan dalam Sunan Abu Dawud menyatakan bahawa terdapat tiga orang anak lelaki yang dilahirkan kepada Nabi Nuh: Sem, Ham dan Yafet. Shem adalah bapa kepada orang-orang Arab; Ham adalah bapa kepada Sudan dan Yafet ialah bapa orang Turki. Menurut keterangan yang diriwayatkan oleh hadith, Gog dan Magog adalah kepunyaan bangsa Mongol Turki, mempunyai mata kecil, hidung kecil rata dan muka lebar. Muka mereka kelihatan seperti dibelasah keluar perisai (muka mereka disamakan dengan perisai kerana mereka adalah luas dan bulat).

Ketibaan Yajuj dan Majuj (Gog dan Magog)
Menurut al-Quran, mereka akan ditetapkan longgar tidak lama sebelum kedatangan hari kiamat Allah SWT telah menyebut:
islam pada Kisah Yajuj dan Majuj (Gog dan Magog)
"Sehingga, apabila Ya'jooj dan Ma'jooj yang dilepaskan (dari halangan mereka), dan mereka pantas meluru turun dari tiap-tiap bukit. Dan janji yang benar (hari kiamat) hendaklah menarik dekat (kepada pencapaian) ... "[Surah al-Anbiyaa :96-97]
Halangan memisahkan Yajuj dan Majuj daripada orang
Allah dengan jelas memberitahu Rasul-Nya (saw) yang Yajuj dan Majuj akan menjadi dari golongan neraka dan sifat mereka menafikan kebenaran dan penyerahan kepadanya, kerana mereka tidak akan bertindak balas kepada pemanggil hingga ke hari kiamat.
Ia dinyatakan dalam Al-Quran bahawa Allah telah mengadakan Yajuj dan Majuj sebalik halangan yang telah diwujudkan dengan besi dan tembaga oleh Dhoo'l-ketul.
islam pada Kisah Yajuj dan Majuj (Gog dan Magog)
Allah SWT memberitahu kita (yang bermaksud): "Kemudian dia diikuti (yang lain) cara, sehingga apabila dia sampai di antara dua gunung, dia mendapati, sebelum (berhampiran) mereka (kedua-dua gunung), orang-orang yang hampir-hampir tidak memahami perkataan . Mereka berkata: 'O Dhoo'l-ketul! Sesungguhnya Ya'jooj dan Ma'jooj melakukan kerosakan yang besar di muka bumi. ? Patutkah kami membayar anda penghormatan supaya anda mungkin membina sebuah tembok di antara kami dan mereka "Beliau berkata: 'Itulah (kekayaan, kuasa dan kuasa) yang Tuhanku jadikan daku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu). Jadi tolonglah aku dengan kekuatan (manusia), aku akan bina antara kamu dengan mereka penghalang. Berikan saya keping (blok) atau besi, 'maka, apabila dia telah diisi jurang antara kedua-dua gunung-gunung itu, dia berkata,' Tiuplah, 'sehingga apabila ia menjadikannya (merah seperti) api, dia berkata,' Bawa saya tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya. 'Jadi mereka [Ya'jooj dan Ma'jooj] telah dibuat berkuasa untuk skala atau menggali melaluinya. (Dhoo'l-ketul) berkata: "Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku, tetapi apabila janji Tuhanku datang, Dia akan ke bawah ke tanah. Dan janji Tuhanku itu benar. "Dan pada hari itu [iaitu hari Ya'jooj dan Ma'jooj akan keluar], Kami biarkan mereka bercampur-baur antara satu dengan yang lain, dan sangkakala akan ditiup , dan Kami himpunkan mereka semua bersama-sama. "[Surah al-Kahf 18:92-99]
Imam Al-Bukhari di dalam sahihnya hadis berikut: Seorang lelaki memberitahu Nabi (saw) bahawa dia telah melihat empangan Gog dan Magog. Nabi (saw) bertanya: "Bagaimana anda mengetahui ia" Lelaki itu berkata: "Saya mendapati ia seperti Al-Burd Al-Muhabbar (pakaian berjalur)." Nabi (saw) berkata: ". Anda telah melihat ia"
Dalam tafsir Ibn Jarir daripada al-Quran, ia telah dilaporkan oleh Qatadah bahawa apabila seorang lelaki memberitahu Rasulullah (saw) bahawa dia telah melihat empangan Gog dan Magog dan telah diminta untuk menggambarkan ia, katanya: "Ia kelihatan seperti berjalur . pakaian, dengan jalur merah dan hitam 'Nabi (saw) berkata: "Anda telah melihat ia."
Dikatakan bahawa Khalifah, Al-Wathiq, menghantar beberapa utusan dengan mesej kepada raja-raja yang berbeza untuk meminta mereka untuk bergerak dari satu negara ke negara lain sehingga mereka mencapai empangan dan mengesahkan realiti. Apabila mereka kembali kepada Khalifah, mereka menyifatkan ia kepadanya, dengan berkata bahawa ia mempunyai pintu besar dengan banyak kunci. Ia adalah sangat tinggi dan sisa-sisa bahan binaan dan alat ditempatkan di situ dalam sebuah menara. Selain itu, masih terdapat pengawal mengawasi di atasnya. Mereka menambah bahawa lokasi adalah di sebelah utara-timur bumi. Ia juga berkata bahawa tanah mereka adalah sangat luas dan mereka tinggal di pertanian dan memburu dan bilangan mereka adalah banyak.
Hadis nabi dihantar oleh Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim pada kuasa Ummul Mukminin, Zainab Binti Jahsyin (Semoga Allah akan gembira dengan dia) bahawa Rasulullah (saw) pernah datang kepada beliau dalam keadaan takut dan berkata : "Tiada yang berhak disembah melainkan Allah. Celakalah orang Arab dari bahaya yang telah dekat. Pembukaan telah dibuat di dinding Gog dan Magog seperti ini, "membuat bulatan dengan ibu jari dan jari telunjuk beliau. Zainab Binti Jahsh berkata: "Rasulullah! Kita akan musnah walaupun terdapat orang yang soleh di kalangan kita "Dia berkata:" Ya, apabila orang yang jahat akan meningkatkan "Dan dalam riwayat yang lain Rasulullah (saw) berkata:". Allah telah membuat pembukaan di dinding Gog dan Magog (orang) seperti ini, dan dia dibuat dengan tangannya (dengan bantuan jari) "(Al-Bukhari dan Muslim).
Ini boleh menjadi tanda-tanda pembukaan pintu-pintu kejahatan dan kekacauan dan kemungkinan Gog dan Magog menyerang dengan izin Allah SWT.
Satu lagi Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmed di dalam Musnad bahawa Nabi (saw) berkata: "Sesungguhnya, Gog dan Magog menggali melalui empangan setiap hari, sehingga mereka dapat melihat sinar matahari (melaluinya), dan pemimpin mereka akan mengatakan: ' Pergi balik dan anda akan menyelesaikannya esok. 'Di hari berikutnya, mereka merasa kuat seperti sebelum ini. Sehingga apabila istilah yang dilantik mereka datang dan Allah berhasrat untuk menghantar mereka terhadap manusia, mereka menggali ia sehingga mereka dapat melihat sinar matahari (melaluinya) dan pemimpin mereka berkata: 'Kembalilah dan anda akan selesai esok, insya Allah!'keesokan harinya, mereka mendapati ia kerana mereka telah meninggalkan hari sebelum dan mereka menggali melalui dan datang terhadap manusia. Mereka akan minum (setiap setitik air mereka melaluinya). Orang akan mengambil jalan keluar dengan kubu kuat. Dan, Gog dan Magog akan membuang anak panah mereka ke arah langit. Apabila mereka kembali kepada mereka berwarna dengan apa yang kelihatan seperti darah, mereka akan berkata: '. Kami telah mengalahkan orang di muka bumi dan orang di syurga serta' Kemudian, Allah SWT akan menghantar kepada mereka cacing di leher mereka yang akan membunuh mereka semua. Rasulullah (saw) berkata: "Demi Allah yang menguasai bersandar jiwa Muhammad itu! Hidup makhluk bumi akan pergi dan bersyukur kerana makan daging mereka dan (minum mereka) darah. "( oleh Imam Ahmed pada kuasa Hasan Ibn Musa selepas Sufyan selepas Qatadah dan oleh At-Tirmizi pada kuasa Abu, Awanah selepas Qatadah.)
Kemusnahan dan kematian Yajuj dan Majuj
Nabi Isa akan membunuh Dajjal (Anti-Christ), Allah akan memaklumkan kepada beliau mengenai kedatangan ini suku kaum kafir yang tanpa ditewaskan dan dia akan berlindung di Bukit Toor sehingga Allah akan membinasakan mereka.
Al-Nawaas ibn Sam'aan (semoga Allah ra) melaporkan bahawa Rasulullah (keamanan dan rahmat Allah ke atasnya), tipu muslihat yang menerangkan tanda-tanda Hari penghakiman berkata: "... dan Allah akan menghantar Ya'jooj dan Ma'jooj, pantas berkerumun dari setiap bukit. Mereka akan lulus tasik Tiberias [di Palestin] dan akan minum segala-galanya yang ada di dalamnya. Kemudian yang terakhir daripada mereka akan berlalu dan akan berkata, "Dulu ada air di sini sekali. 'Nabi Allah,' Isa, dan para sahabat, akan dikepung sehingga kepala lembu akan menjadi lebih berharga kepada salah seorang daripada mereka daripada seratus dinar adalah untuk mana-mana anda hari ini. Nabi isa dan sahabat beliau akan berdoa kepada Allah, dan Allah akan menghantar sejenis cacing (seperti yang terdapat dalam hidung unta dan biri-biri) pada leher mereka (Ya'jooj dan Ma'jooj), dan mereka akan rebah mati, semua sekali gus. Kemudian Nabi isa dan sahabat-sahabatnya akan turun daripada tempat di mana mereka dikepung, dan mereka tidak akan mendapati tanah yang tidak dipenuhi dengan bau busuk (daripada Ya'jooj dan Ma'jooj), jadi Nabi isa dan beliau sahabat akan berdoa kepada Allah, dan Dia akan menghantar burung seperti leher unta untuk membawa mereka pergi dan membuang mereka di mana sahaja dikehendaki Allah. "(Riwayat Muslim, 18/68).
Selepas akhir Gog Magog, tanda-tanda lain kedatangan hari kiamat akan datang tidak lama lagi satu demi satu sehingga sangkakala akan ditiup dan dunia dalam keadaan sekarang akan berakhir.

0 comments:

Post a Comment