sponsor

Saturday 13 July 2013

Perjalanan seorang mukmin Muslim (jiwa) selepas kematian

Perjalanan seorang mukmin Muslim (jiwa) selepas kematian - kepercayaan Islam mengikut hadith
Dalam hadith yang berikut dari Rasul Allah (S), dia menerangkan butir-butir bagaimana jiwa orang yang beriman dan soleh adalah dialu-alukan di dunia yang akan datang.
al-Bara 'ibn `Aazib yang berkata: Kami pernah keluar dengan Nabi (S.A.W) untuk pengebumian seorang lelaki dari Ansaar (penduduk asal Madinah) sehingga kami tiba di kubur dan dia masih tidak pernah diletakkan dalam slot kubur.
Kemudian Rasul Allah (S.A.W) duduk dan kami duduk di sekelilingnya. Anda akan berfikir bahawa burung di atas kepala kami daripada berdiam diri dan di tangan Rasul Allah (S.A.W)terdapat kayu yang dia cucuk tanah dengannya. Kemudian dia mula mencari ke langit dan melihat bumi dan melihat ke atas ke bawah tiga kali. Kemudian dia berkata kepada kami: "berdoalah kepada Allah untuk perlindungan dari azab kubur", dia mengulangi arahan ini dua atau tiga kali. Kemudian dia berkata: Ya Allah aku berlindung kepada kamu dari azab kubur (tiga kali).
Beliau kemudian berkata,'Apabila orang yang beriman itu adalah pergi dari dunia ini dan pergi ke hadapan ke dalam Alam yang lain, malaikat-malaikat dengan wajah yang terang seperti matahari turun dari langit dan duduk di sekitar beliau dalam kerumunan terbentang sejauh mata memandang. Kemudian Malaikat Maut datang dan duduk di kepalanya dan berkata, "jiwa Baik, keluar untuk keampunan dan keredhaan dari Allah!" Kemudian jiwanya muncul seperti penurunan aliran air dari air kulit dan malaikat mengambil memegang ia . Apabila dia telah berpegang itu, malaikat-malaikat yang lain tidak tinggalkan d ia dalam tangan walaupun untuk sekelip mata. Mereka mengambil dan meletakkannya dalam kain kafan wangi dan bau wangian daripada ia seperti bau manis kasturi yang terdapat pada muka di bumi.
mereka bertanya, "Siapa roh yang baik ini?" Dan malaikat dengan jawapan jiwa, "dengan menggunakan nama-nama yang terbaik di mana orang digunakan untuk memanggil dia di dunia ini. Mereka membawa dia ke syurga yang paling rendah dan meminta pintu akan dibuka untuknya. Ia dibuka untuk dia dan malaikat yang berada berdekatan dengan Allah dari setiap langit menemaninya ke langit seterusnya sehingga dia sampai ke langit. Allah, Yang Maha Kuasa, berkata, 'Daftar kitab hamba-Ku di' Illiyun dan membawanya kembali ke bumi. Saya telah mencipta mereka dan saya kembali mereka dan saya akan membawa mereka keluar. " beliau kemudian kembali ke tubuhnya dan dua malaikat datang kepadanya.
Mereka membuat dia duduk dan berkata kepadanya, "Siapa Tuhan kamu?" Dia menjawab, "Tuhanku ialah Allah." Mereka bertanya kepadanya, "Apakah agamamu?" Dia menjawab: "Agamaku ialah Islam." Mereka bertanya kepadanya, "Siapakah orang ini yang telah dihantar di antara kamu?" Dia menjawab, "Rasul Allah." Mereka bertanya kepadanya, "Bagaimana anda datang untuk mengetahui perkara-perkara ini?" Dia menjawab, "Saya membaca kitab Allah, percaya ia, dan mengisytiharkan bahawa ia adalah benar. "Kemudian suara dari atas mengisytiharkan," hamba saya telah bercakap benar, jadi terbentang permaidani dari Syurga untuknya dan membuka pintu Syurga untuknya "Kemudian beberapa wangi dan minyak wangi yang datang kepadanya, kuburnya diperluas untuknya sejauh mata dapat melihat, dan seorang lelaki dengan pakaian yang cantik dan bau wangi datang kepadanya dan berkata, "Bersukacitalah dalam apa yang menggembirakan anda kerana ini adalah hari yang anda telah dijanjikan. "Dia bertanya," Siapakah anda? Kamu adalah wajah yang baik. "Dia menjawab," Saya amalan kamu yang baik. "Kemudian dia (roh) berkata," Wahai Tuhan, biarkan Kiamat datang tidak lama lagi supaya saya boleh menyertai semula keluarga saya dan harta saya! "
Di atas adalah sebahagian daripada hadith yang panjang yang terus menggambarkan sebaliknya yang berlaku dengan orang yang zalim di dunia ini yang Allah tidak berpuas hati kerana mereka tidak percaya pada prinsip-prinsip Tauhid dan menafikan arahan-Nya.

0 comments:

Post a Comment