sponsor

Thursday 11 July 2013

1.Tips Penjagaan Komputer

Tips Penjagaan Komputer

Berikut adalah beberapa petua untuk membantu memastikan komputer anda dalam keadaan baik:

1. Menutup komputer anda ke bawah apabila keluar untuk hari ini. Ini memastikan bahawa kerja anda "diselamatkan" dan menjimatkan wang!

2. Sentiasa "ditutup", "menggantung", atau "hibernate" komputer riba anda sebelum bergerak. Ini membolehkan cakera keras untuk "spin down" yang menghalang kehilangan data yang berpotensi apabila bergerak laptop.

3. Sentiasa gunakan sarung pembawa@beg apabila bergerak komputer riba anda. Walaupun jatuh tidak tinggi ia boleh merosakkan cakera keras dan menyebabkan kehilangan lengkap data anda!

3. Jangan gunakan Windex, alkohol, atau ammonia untuk membersihkan skrin LCD. Microfiber atau kain sangat lembut adalah pilihan terbaik untuk membersihkan skrin LCD.

4. Elakkan haba yang melampau atau sejuk. Komputer beroperasi terbaik dalam suhu yang sama yang anda lakukan. Jangan biarkan komputer riba anda di luar atau di dalam kereta bagi tempoh yang lama.

5. Elakkan komputer basah. Jangan sekali-kali kuasa pada mesin basah! Jika mesin tidak menjadi basah dengan teliti cabut kuasa dari dinding dan hubungi Meja Bantuan serta-merta!

6. Pastikan komputer yang jauh daripada magnet yang kuat atau peralatan yang menghasilkan medan magnet. Dalam situasi yang melampau ini boleh menyebabkan kehilangan data.

7. Tidak menyekat atau menolak apa-apa ke dalam lubang udara. Ini akan menyebabkan mesin untuk mengalami panas lampau.

8. Jangan biarkan komputer riba anda tanpa dijaga. Komputer riba adalah mudah untuk tempat dan sasaran utama kecurian!

9. Apabila membuat perjalanan, jangan biarkan komputer riba anda bersama dengan bagasi anda, sentiasa bersama dengan anda.

10. Semua mesin mempunyai CD / DVD penulis untuk membuat sandaran mudah. Sandaran data anda dengan kerap dan menyimpan backup di tempat yang selamat.

0 comments:

Post a Comment