sponsor

Thursday 11 July 2013

2.Tips Penjagaan Komputer

Berikut adalah beberapa tips umum tentang penjagaan PC anda:

1. Komputer memerlukan peredaran udara untuk memastikan mereka sejuk. Kerana mereka terus untuk mendapatkan lebih cepat, mereka menggunakan lebih voltan dan oleh itu menjalankan panas. Jangan letakkan PC anda di tempat yang sempit. Juga, tidak ada lubang besar dalam kes seperti ini membawa kepada peredaran miskin.

2. Komputer tidak suka debu dan asap yang sangat banyak. Habuk boleh menyebabkan komponen untuk kerosakan dan keluar yang singkat dari elektrik statik . Asap membunuh komputer yang lebih cepat daripada ia membunuh orang kerana ia boleh membawa kepada tar membina pada peminat dan komponen.

3. mesti mempunyai power supply, terutamanya jika komputer anda di dalam sebuah bangunan tua. Kuasa mendadak dan mencerahkan akan pendek komputer dengan satu hit. Juga, komputer dengan modem memerlukan pelindung lonjakan dengan perlindungan modem. Mendadak boleh datang dalam melalui talian telefon. UPS, atau tidak terganggu Bekalan Kuasa, adalah idea yang baik dan mudah boleh membayar untuk dirinya sendiri daripada caj buruk komputer pembaikan.

4. Jangan cucuk peranti ke dalam komputer semasa ia dihidupkan, melainkan anda memasukkan peranti USB. Peranti USB adalah satu-satunya alat yang panas swappable, bermakna anda boleh cucuk dan cabut mereka semasa komputer dihidupkan.

5. Selagi komputer anda adalah di bawah jaminan, jangan buang bungkusan asal. Juga, anda perlu memastikan segala-galanya yang datang dengan komputer (manual, disket, CD-ROM) di tempat yang selamat.

6. Pencetak perlu dimatikan hanya dengan butang kuasa pada kes pencetak. elakan dari mencucuk wayer usb ketika komputer hidup kerana ia akan menyebabkan wayer usb menjadi rosak.

7.jika boleh, jangan makan atau minum di PC anda. Jika anda lakukan,sangat perlu berhati-hati. Menumpahkan cecair pada keyboard anda boleh memendekan jangka hayat.

8. Sentiasa menggunakan beberapa bentuk perisian Anti-Virus. Virus adalah punca perkhidmatan yang paling penting. Kami mengesyorkan Anti-Virus kaspersky, bitdefender dll. jangan install dalam 1 pc dua antivirus kerana akan melambatkan komputer.

9. Membuat sandaran data anda secara berkala akan melindungi data anda dan membuat ia lebih mudah untuk mendapatkan kembali daripada peristiwa bencana.

10. Sila buat! Scandisk dan Defrag kerana program yang sangat berguna dan membantu dalam melindungi data anda. Manfaatkannya sebaik mungkin kedua-duanya.

11. Pemacu CD-ROM anda BUKAN pemegang cawan.

Dan akhirnya, menulis semua mesej ralat. Melakukan ini boleh membantu juruteknik membaiki PC anda lebih cepat, yang boleh menjimatkan wang anda.

0 comments:

Post a Comment