sponsor

Sunday 15 December 2013

anda mungkin menghantar maklumat kepada penjenayah siber

Mengelakkan kecurian identiti

Sama seperti pencuri, penjenayah siber mempunyai banyak cara yang berbeza untuk mencuri maklumat peribadi dan wang. Sama seperti anda tidak akan memberi pencuri kunci ke rumah anda , pastikan untuk melindungi diri anda daripada penipuan dan kecurian identiti dalam talian .

 Tahu muslihat penjenayah gunakan kerana ia akan membantu anda melindungi diri daripada penipuan dalam talian dan kecurian identiti. Berikut adalah beberapa tip-tip mudah.

Jangan membalas jika anda melihat e-mel yang mencurigakan, mesej segera atau laman web yang meminta maklumat peribadi atau kewangan anda

Sentiasa berhati-hati dengan apa-apa mesej atau laman web yang meminta maklumat peribadi anda, atau mesej yang merujuk anda ke laman web yang tidak dikenali meminta mana-mana butiran-butiran berikut :

nama samaran
kata laluan
Nombor Keselamatan Sosial
Nombor akaun bank
PIN ( Nombor Pengenalan Peribadi)
Nombor kad kredit penuh
Nama ibu anda
Tarikh lahir anda

Jika seseorang yang mencurigakan meminta anda untuk mengisi borang dengan maklumat peribadi anda jangan terdorong untuk mengisinya.

Walaupun anda tidak mengklik butang "submit ", anda mungkin masih boleh menghantar maklumat anda kepada pencuri identiti jika anda mula meletakkan data anda ke dalam bentuknya.

0 comments:

Post a Comment