sponsor

Sunday 15 December 2013

Kemaskini kata laluan anda

Jika anda terlupa kata laluan anda atau mendapatkan dikunci keluar, anda memerlukan satu cara untuk kembali ke dalam akaun anda. Banyak perkhidmatan akan menghantar e-mel kepada anda di alamat e-mel pemulihan jika anda perlu menetapkan semula kata laluan anda, jadi pastikan alamat e-mel  kedua anda yang boleh bergantung dengannya dan akaun boleh akses.

Kadang-kadang anda juga boleh memasukkan nombor telefon kepada profil anda untuk menerima kod untuk menetapkan semula kata laluan anda melalui mesej teks. Mempunyai nombor telefon bimbit dalam akaun anda adalah salah satu cara yang paling mudah dan paling boleh dipercayai untuk membantu menjaga akaun anda selamat.

Sebagai contoh , pembekal perkhidmatan boleh menggunakan nombor telefon untuk mencabar orang-orang yang cuba untuk memecah masuk ke dalam akaun anda, dan boleh menghantar kod pengesahan supaya anda boleh masuk ke dalam akaun anda jika anda kehilangan akses . Memberi nombor telefon pemulihan ke Google tidak akan menyebabkan anda yang mendaftar untuk senarai pemasaran atau mendapat lebih banyak panggilan dari peniaga .

Walau bagaimanapun, jika anda tidak boleh atau tidak mahu menambah nombor telefon ke akaun anda , banyak laman web mungkin meminta anda untuk memilih soalan untuk mengesahkan identiti anda sekiranya anda terlupa kata laluan anda . Jika perkhidmatan yang anda gunakan membolehkan anda mencipta soalan anda sendiri , cuba untuk datang dengan soalan yang mempunyai jawapan sahaja anda akan tahu dan bukan sesuatu yang anda siarkan mengenainya untuk tatapan awam atau berkongsi di media sosial .


Cuba mencari jalan untuk menjadikan jawapan anda unik tetapi mudah dilupakan supaya jika seseorang meneka jawapannya, mereka tidak akan tahu bagaimana untuk memasukkan dengan betul. Jawapan ini adalah amat penting untuk anda ingat - jika anda terlupa , maka anda tidak mungkin boleh kembali ke dalam akaun anda...hehe

0 comments:

Post a Comment