sponsor

Sunday 15 December 2013

Jangan sekali-kali memasukkan kata laluan

Jangan sekali-kali memasukkan kata laluan di laman web yang dihantar pautannya dalam e-mel atau berbual

Walaupun anda fikir ia adalah satu laman web yang anda percaya, seperti bank anda , lebih baik untuk pergi terus ke laman web ini dengan menggunakan penanda buku atau menaip alamat tapak terus ke dalam penyemak imbas atau enjin carian.

Jangan menghantar kata laluan anda melalui e-mel, dan jangan berkongsi dengan orang lain

Kata laluan anda adalah kunci kepada akaun dan perkhidmatan anda dalam talian, dan samalah seperti dalam kehidupan di luar talian. Laman web yang sah dan perkhidmatan tidak akan meminta anda untuk menghantar kata laluan anda melalui e-mel .

Kerana kata laluan sangat penting , anda perlu memikirkan dengan teliti sebelum membuat keputusan untuk berkongsi dengan orang lain - walaupun rakan-rakan dan keluarga. Apabila anda berkongsi kata laluan anda, terdapat risiko yang lebih besar bahawa seseorang boleh menyalahgunakan akaun anda dengan mengakses maklumat anda tidak mahu dengan cara yang anda tidak sukai .


Sebagai contoh, jika anda berkongsi kata laluan e-mel anda dengan seseorang , orang itu mungkin membaca e-mel peribadi anda, cuba menggunakan akaun e-mel anda untuk mengakses perkhidmatan dalam talian lain yang anda mungkin menggunakan , seperti perbankan atau laman web sosial, atau menggunakan akaun anda untuk menyamar sebagai anda . Akhir sekali, apabila anda berkongsi kata laluan anda dengan seseorang, anda perlu bergantung kepada mereka untuk memastikan ia selamat , mereka boleh berkongsi dengan orang lain dengan sengaja atau secara tidak sengaja.

0 comments:

Post a Comment