sponsor

Tuesday 24 December 2013

Damsyik selepas kejatuhannya


Umat ​​Islam melihat tiga pemimpin Kristian yg berada di atas kuda dan di hadapan tentera mereka . Manakala pintu-pintu Damsyik dipecahkan dan berjalan  di bandar besar Islam. Saya maksudkan Kitbuqa , pemimpin tentera Tatar  yang berjaya , bersama-sama dengan Hetom , raja Armenia, dan Bohemond , pemerintah dari Antioch .

Mereka masuk ke bandar gemilang Islam. Ia adalah kali pertama pemerintah Kristian memasuki kota ini sejak komander tentera Rom semasa era Heraclius , Caesar daripada Byzantine, dan umat Islam dijajah dalam 14 Hijrah ; dan tiada kekuatan dan tiada kuasa melainkan dengan izin Allah !

Tentera Tatar memberikan keselamatan sebenar kepada penduduk Damsyik dengan  membunuh  tanpa seorang pun terkecuali daripada tentera mereka , termasuk mereka yang setia dengan istana , selepas beberapa minggu dalam pengepungan. Tentera Tatar kemudian menggulingkan istana dan membunuh semua yang berada di dalamnya.

Damsyik jatuh pada akhir Safar dalam 658 Hijrah , dua tahun selepas kejatuhan Baghdad. Ia sememangnya rekod , di mana tentera Tatar menyerang wilayah yang luas, dan menceroboh bandar-bandar di Turki , Iraq dan Syria. Ia adalah benar bahawa bandar-bandar utama adalah Baghdad, Aleppo dan Damsyik , tetapi bandar-bandar lain tidak mudah . Tambahan pula , kepadatan penduduk kawasan lain adalah sangat tinggi , kerana kesuburan mereka , sejarah yang panjang, keadaan hidup yang tinggi, dan tamadun yang hebat.
Oleh yang demikian, roh-roh semangat orang Islam menjadi sangat rendah, dan kebanyakan mereka pasti bahawa  mustahil untuk mengalahkan tentera Tatar, dan yang tinggal hanya satu saat-saat yang sangat sedikit ke akhir hayat umat Islam .

Tentera Tatar kemudian mula mentadbir Damsyik dengan bantuan orang-orang Kristian , setelah hancur dinding dan istana itu. Iblisian, telah dilantik sebagai Gabenor Damsyik , walaupun bukan Kristian, sangat dihormati dan berat sebelah kepada orang  Kristian . Bandar ini kemudian memulakan tempoh yang menakjubkan dalam sejarah.

0 comments:

Post a Comment