sponsor

Friday 3 October 2014

Awas!  Akaun Perbankan Online Anda boleh diakses

zeus-malware-online-banking-maybank2u-cimb-clicks-online-theft-phishing.759954327
Berhati-hati Virus Zeus ini, kerana ia boleh menyerang telefon pintar anda! Satu virus baru yang dinamakan selepas Zeus menyasarkan pengguna perbankan dalam talian dengan mengakses akaun melalui telefon pintar.
Zeus, menyasarkan telefon anda. Perbankan Internet melalui telefon pintar adalah cara yang senang dan mudah, tetapi virus yang dipanggil Zeus Malware telah menyelinap masuk ke akaun talian anda.
Pada 25 Sep 2014 CyberSecurity Malaysia mengeluarkan amaran kepada semua Maybank2U dan CIMB Clicks  dan pengguna di laman Facebook. Ia seolah-olah ada sekumpulan penggodam benar-benar kreatif dan mensasarkan pengguna Android yang dapat mengakses sama ada Maybank2U atau CIMB Clicks pada telefon pintar. Menurut The Star, sekurang-kurangnya lapan orang telah kehilangan lebih daripada RM59,000 bulan ini kerana penipuan.
 
Bagaimana ini boleh terjadi ?
Ketua Pegawai Eksekutif CyberSecurity Malaysia mendakwa kedua-dua laman web tersebut masih selamat, tetapi menggesa pengguna berhati-hati apabila mereka log masuk ke mana-mana halaman perbankan dalam talian. Jadi, bagaimana malware sneaky disuntik ke dalam telefon pintar?
CyberSecurity Malaysia mempunyai jawapannya:
Langkah 1: Penggodam akan menjangkiti komputer mangsa dengan virus  Zeus. Apabila anda menyemak imbas laman web perbankan dalam talian yang sah pop-up akan muncul. Keupayaan ini akan membantu mangsa untuk memilih sistem operasi telefon mudah alih mereka; kemudian mereka akan diarahkan untuk memasukkan nombor telefon.
Langkah 2: Penggodam menghantar SMS (terdapat laporan bahawa mereka menggunakan aplikasi lain seperti WhatsApp) yang mengandungi pautan muat turun untuk Zitmo malware yang berniat jahat. Jika mangsa klik pada pautan, malware yang akan dipasang dalam telefon pintar.
Langkah 3: Penyerang kemudian boleh mendapatkan maklumat login mangsa dan melakukan transaksi dan mereka boleh mengakses nombor TAC juga.
 
Menurut laman web CyberSecurity , malware mudah alih ini telah wujud sejak 2010, tetapi ini adalah kejadian yang pertama pengguna perbankan dalam talian Malaysia disasarkan.
Tips untuk menyimpan selamat apabila perbankan dalam talian
pastikan anda memasang anti-virus pada komputer  dan sentiasa mengimbas peranti untuk virus atau malwares lain.
 
 
Anda juga, perlu sentiasa berwaspada dan mengambil langkah berjaga-jaga dengan tips ini:
• hanya menggunakan satu komputer atau komputer riba untuk melaksanakan semua aktiviti perbankan dalam talian anda. dinasihatkan supaya anda mendapatkan anti-virus.
• Apabila mengakses perbankan dalam talian, pastikan bahawa terdapat "NO" tetingkap pop-up yang memerlukan anda memasukkan apa-apa maklumat peribadi. Jika ada, log keluar dan buat panggilan bank untuk membuat laporan.
• Jangan sekali-kali bertindak balas kepada mana-mana e-mel atau iklan. Juga, jangan klik pada sebarang pautan yang mencurigakan sekalipun anda menerimanya melalui e-mel, SMS, atau mana-mana aplikasi mesej lain.
• Apabila memuat turun aplikasi pada telefon pintar anda, mengesahkan pengarang dan kebenaran app sebelum anda klik "memasang".
• Oleh kerana alamat laman web mudah alih yang kadang-kadang kelihatan berbeza daripada pelayar desktop, pastikan untuk mengesahkan ia.

0 comments:

Post a Comment