sponsor

Thursday 11 July 2013

3.Tips Penjagaan Komputer

Sebagai scrapbooker digital, alat yang paling penting adalah komputer anda. Ia memegang gambar anda bekalan sekerap anda, dokumen-dokumen penting, kalendar harian anda, semua kenalan e-mel anda ... hidup anda! Jadi ia adalah benar-benar penting bahawa anda mengambil penjagaan yang baik daripada itu. Komputer anda akan berlangsung lama jika dijaga dengan baik. Lihat tips ini cepat untuk membantu menjaga perkakasan dan perisian komputer anda daripada pergi pada Fritz.

1. Pastikan minuman anda di dapur dan jauh dari komputer anda, terutamanya jika anda menggunakan komputer riba atau netbook. Semua mekanisme dalaman penting dalam komputer riba sebenarnya terletak betul-betul di bawah papan kekunci, jadi walaupun tumpahan kopi sedikit pada papan kekunci boleh mengakibatkan kemusnahan dan kerosakan yang tidak dapat dipulihkan.

2. Pastikan Kabel@wayer anda kepada diri sendiri. Ia mungkin kelihatan jelas tetapi ia menyebut bernilai kerana ramai daripada anda mempunyai isi rumah sibuk dipenuhi dengan kanak-kanak dan haiwan peliharaan bertenaga suka bermain. Jangan biarkan kabel kuasa komputer riba anda di mana ia boleh ditendang, tersandung atau dipijak kerana ini boleh membawa kepada pelbagai masalah dari jack kuasa dalaman yang patah ke komputer terjatuh dari meja dan memecahkan ke tanah.

3. Sentiasa membawa dalam kes. Apabila keluar dan kira-kira dengan komputer anda, memasukkannya ke dalam menjalankan yang sepatutnya. Perubahan suhu yang melampau boleh menjejaskan kedua-dua kes dan komputer anda supaya cuba mengelakkan meninggalkannya di dalam kereta anda untuk tempoh masa yang panjang pada hari-hari yang sangat panas atau sangat sejuk. Sebagai peraturan umum, komputer anda adalah paling selamat pada suhu yang selesa untuk anda.

4. Mari kita memastikan ia bersih. Saya bercakap debu. Ia adalah baik untuk meniup dan bersih pada mana-mana komputer kira-kira sebulan sekali. Pembentukan debu menghalang udara dari mengalir melalui komputer yang betul boleh memberi kesan kepada keupayaan komputer untuk menyejukkan sistem berjalan. Jika komputer anda mempunyai penapis udara, ini juga perlu dibersihkan atau ditukar bulanan.

5. Jangan mengerakkan komputer anda jika ia dihidupkan. Ini juga dengan cakera keras luaran. Kebanyakan komputer mengandungi cakera keras yang menggunakan berputar pinggan-pinggan logam untuk menyimpan data. Ini pinggan spin dengan kekuatan yang cukup untuk mencipta kesan giroskop, dan jika komputer dipindahkan, ketua-ketua kecil yang membaca data boleh menyerang pinggan-pinggan, menyebabkan kerosakan kepada pemacu. Tutup komputer riba anda, atau kuasa ke pemacu luaran anda sebelum bergerak.

6. Mencari tempat-tempat keras. Pastikan komputer riba anda di atas permukaan yang keras. Seperti yang menarik kerana ia boleh untuk menetapkan komputer riba anda di atas katil anda, komputer riba harus sentiasa duduk di atas permukaan yang keras. Membolehkan komputer riba untuk menenggelamkan menjadi kepingan anda boleh menyekat lubang udara dan menyebabkan terlalu panas. Permukaan lembut seperti selimut, bantal dan kunci juga akan menyebabkan komputer anda untuk mengambil lebih habuk dan lin daripada biasa.

7. Sentiasa menutup komputer anda dengan betul, sebaik mungkin. Ini adalah salah satu cara terbaik untuk mencegah rasuah data, dan isu-isu tingkap.

8. Sabar kawan. Jika komputer membeku, tidak aktif. Bersabar, memberikan yang baik 30 saat untuk berfikir sebelum mengambil apa-apa langkah-langkah drastik.

9. Memulakan semula komputer anda sekurang-kurangnya sekali seminggu. Jika anda mempunyai komputer yang hampir sentiasa hidup, ia boleh menjadi baik untuk sistem untuk memulakan semula secara berkala. Ini juga untuk komputer riba yang disimpan dalam bersedia.

10. Uninstall/buang program-program yang anda tidak lagi digunakan - Jika program yang telah duduk selama berbulan-bulan pada komputer anda tanpa apa-apa perhatian, hanya menghilangkan ia. Anda hampir sentiasa boleh pasang semula sekali lagi jika anda memerlukannya.

11. Meletakkan Windex itu! Terdapat penyelesaian khas yang disediakan untuk membersihkan monitor dan papan kekunci. Ini semburan pembersihan boleh membantu untuk membersihkan komputer dengan betul tetapi hanya berbuat demikian apabila komputer OFF!

12. Menyokong teori Bayi. Sandarkan data anda. Serius. Hanya melakukannya. Saya secara peribadi mempunyai komputer saya (PC batuk) kemalangan beberapa kali dalam beberapa tahun kebelakangan ini dan kedua-dua kali saya terpaksa untuk mempunyai seseorang memulihkan data saya dari cakera keras saya kerana saya tidak disokong sepenuhnya. Saya mendapat lebih banyak emel daripada orang ramai mengenai komputer mereka yang terhempas daripada apa-apa lain supaya SILA sandaran data penting anda. Anda boleh membuat sandaran data anda dengan menyalin ia ke pemacu luaran keras, CD, DVD, dan USB flash drive atau muat naik ke perkhidmatan simpanan dalam talian.

0 comments:

Post a Comment