sponsor

Friday 12 July 2013

5.Tips membeli CD Rom

Tips membeli CD

Pengenalan
Membeli pemacu CD-ROM merupakan satu tugas yang agak mudah tetapi boleh melibatkan beberapa pertimbangan apabila membeli.

Teknologi
Sebelum mempertimbangkan membeli CD-ROM, ia juga baik mempertimbangkan pilihan lain yang ada.

CD-R - CD-R, atau CD copy, pemacu membolehkan anda untuk melakukan apa sahaja yang standard CD-ROM mampu melakukan dengan keupayaan ditambah untuk mewujudkan CD anda sendiri. Satu penyelesaian yang baik untuk sesiapa sahaja yang memerlukan sebuah CD-ROM dan penyelesaian sandaran.

CD-RW - Seperti CD-R drive, CD-RW, atau CD Baca / Tulis, memandu membolehkan anda untuk melakukan apa sahaja yang standard CD-ROM mampu, serta membaca dan menulis kepada cakera CD-RW beribu-ribu kali berbanding sekali seperti pemacu CD-R. Walaupun sedikit lebih mahal, ini adalah satu lagi penyelesaian yang baik untuk sandaran.

DVD - DVD, atau Digital Serba Guna (video) Cakera, membolehkan komputer bukan sahaja untuk melakukan apa sahaja yang standard CD-ROM drive mampu lakukan, tetapi pada masa yang sama mampu membaca Cakera DVD dan filem DVD. Bagi pengguna yang merancang untuk bermain permainan atau menonton filem-filem pada komputer mereka, ini adalah tambahan yang sangat baik. Tips untuk membeli pemacu ini boleh didapati di laman tips membeli DVD kami.

Pemuka
Yang pertama dan utama pertimbangan yang penting apabila membeli CD-ROM adalah antara muka yang CD-ROM menggunakan, seperti IDE, SCSI, USB, Selari atau PC-Kad.

IDE / EIDE Antara pemuka yang paling biasa digunakan dengan komputer IBM, IDE / EIDE / ATAPI muka didapati di semua papan induk serasi IBM. Antara muka ini membolehkan sebanyak empat peranti untuk disambungkan.

Apabila menimbangkan membeli IDE / EIDE / ATAPI CD-ROM drive adalah penting untuk mengesahkan bahawa anda mempunyai sambungan tersedia untuk peranti.

SCSI Kaedah hanya dengan komputer Apple dan antara muka yang biasa digunakan dengan komputer IBM, antara muka SCSI membolehkan sebanyak tujuh peranti disambungkan kepada komputer dan merupakan penyelesaian yang lebih cepat daripada antara muka IDE / EIDE.

Jika anda pengguna komputer serasi IBM, ia adalah penting bahawa anda memastikan komputer anda mempunyai antara muka SCSI yang sudah ada dalam komputer. Jika tidak hadir, anda akan perlu memasang kad SCSI sebelum dapat memasang SCSI CD-ROM drive.

USB antara muka USB membolehkan pengguna untuk memasang peranti dan menyokong sehingga 127 peranti.

Sebelum anda boleh memasang USB CD-ROM drive, adalah penting bagi kedua-dua IBM dan Macintosh pengguna untuk mengesahkan bahawa port USB hadir pada komputer. Jika tidak hadir, kad antara muka perlu dipasang.

Penyelesaian selari tersedia untuk komputer PC, Selari pemacu CD-ROM membenarkan pengguna yang mungkin tidak mempunyai sumber yang ada atau mungkin mempunyai sebuah komputer mudah alih untuk menyambung pemacu CD-ROM.

PC-Kad (PCMCIA) penyelesaian yang sangat baik untuk pengguna yang menggunakan komputer riba yang lebih tua yang tidak mempunyai pemacu CD-ROM untuk menyambung pemacu CD-ROM kepada komputer mereka.

Kadar pemindahan
Kadar pemindahan kadang-kadang boleh mengelirukan apabila melihat membeli pemacu CD-ROM. Kadar pemindahan pemacu CD-ROM ialah bagaimana cepat pemacu CD-ROM mungkin boleh mengakses data dari CD. Kelajuan ini hanya akan menjadi ketara apabila memasang program atau menyalin jumlah data yang besar dari CD.

Kadar harga
Untuk memandu CD-ROM, tidak boleh dikelirukan dengan CD-R, CD-RW atau DVD drive, harga boleh berbeza-beza bergantung kepada kelajuan dan antara muka pemacu CD-ROM menggunakan.

0 comments:

Post a Comment