sponsor

Friday 12 July 2013

6.Tips membeli Pemproses (CPU)

Tips membeli Pemproses (CPU)

Pengenalan
Pembelian pemproses adalah satu pertimbangan yang penting apabila membina atau membeli sebuah komputer. Di bawah ini kami telah menyenaraikan beberapa pertimbangan dan maklumat tambahan mengenai apa yang perlu bertanya dan mencari apabila membeli pemproses secara langsung atau telah dipasang ke dalam komputer.

Jenis

Pemproses boleh menjadi satu pertimbangan yang amat penting untuk pengguna yang sedang membina sebuah komputer. Hari ini, terdapat tiga pengeluar pemproses utama: AMD, Cyrix dan Intel. Setiap satu daripada syarikat-syarikat ini mempunyai ulasan yang baik dan buruk, dan benar-benar setiap daripada mereka adalah sangat dekat dalam keserasian dan kebolehpercayaan. Apabila menimbangkan mana-mana pemproses mengesahkan motherboard adalah serasi. Sebagai contoh, jika motherboard Intel dibeli atau sedang dipasang ke dalam komputer, membeli Pemproses Intel, pemproses AMD hanya akan berfungsi pada motherboard direka untuk AMD.

CPU komputer, tenggelam haba, dan pautan pengeluar kipas.
Pertimbangan

Haba Sink Ia amat disyorkan bahawa semua pemproses mempunyai sink haba. Sinki haba ini membantu untuk membolehkan pemproses untuk kekal sejuk dan oleh itu berjalan dengan lebih cekap. Satu pemproses komputer dengan hilang, buruk atau gagal sink haba akan menyebabkan komputer untuk mengunci, menyebabkan kesilapan atau menghadapi isu-isu lain.
Apabila melihat pemproses, juga mempertimbangkan sink haba yang akan dilampirkan kepada pemproses itu dan memastikan bahawa pemproses yang dibeli serasi dengan sink haba.

Hari ini, terdapat ketersediaan luas antara muka CPU.

Slot
Slot A : telah mula digunakan dan diperkenalkan oleh Intel apabila mereka mengeluarkan Pentium II pemproses. Slot ini telah direka untuk membolehkan pengguna untuk memasang pemproses ke dalam komputer. Walau bagaimanapun, kerana pertimbangan kos tambahan, Intel kini telah pulang ke Socket apa yang kini dikenali sebagai soket FC-PGA. Komputer yang mempunyai slot adalah Intel Pentium II dan versi awal Intel Pentium III.
Pemproses AMD menggunakan slot muka A

Socket
FC-PGA,Flip Chip,Coppermine soket
adalah muka yang paling biasa digunakan dan ditemui untuk pemproses hari ini. Soket telah digunakan dalam semua pemproses Intel sebelum Intel Pentium II dan kini digunakan untuk Intel Pentium III dan pemproses atas dengan nama FC-PGA, yang singkat untuk Bidang-Programmable Gate Array. FC-PGA adalah soket dan bukan pemproses slot dan juga dikenali sebagai Intel Coppermine atau Chip Flip.

Slocket Slocket, yang merupakan slot kad, boleh digunakan untuk menyambung soket atau pemproses FPGA. Ini bukan adalah satu antara muka sebenar tetapi boleh menjadi satu pilihan untuk pengguna yang mempunyai penyesuai slot dengan komputer yang menyokong kelajuan soket atau FPGA pemproses.
Apabila melihat muka CPU, ia mesti sepadan dengan apa yang ada pada motherboard melainkan jika ia adalah mungkin untuk menggunakan Slocket a.

Nama
Nama-nama pemproses boleh menjadi sangat mengelirukan dan digunakan sebagai satu kaedah membantu untuk menjual komputer atau pemproses komputer. Berikut adalah senarai beberapa nama-nama yang lebih biasa digunakan dan penerangan ringkas pada setiap daripada mereka.

Nama keluarga Intel:

Pentium - The 80586, atau P5, Pentium adalah generasi di atas garis pemproses 486.
Pentium Pro - Chip direka untuk membantu mempercepatkan perisian Windows 32-bit
Pentium MMX dengan - Processor dengan tambahan 57 arahan baru dan kelajuan yang dipertingkatkan kepada grafik dan perisian multimedia. MMX sekarang dimasukkan di dalam semua pemproses Intel yang telah dikeluarkan selepas pemproses ini.
Pentium II dan III - Yang pertama daripada pemproses Intel untuk memasukkan adapter slot. Pemproses ini adalah generasi akan datang Intel Pentium pemproses.
Intel Coppermine - The Socket versi (FC-PGA) daripada Intel Pentium III dan IV.
Intel Chip Flip - Satu lagi nama untuk Intel Coppermine.
Intel Celeron - Hujung rendah Intel pemproses direka untuk membantu lebih rendah harga komputer dengan mengurangkan atau pada mulanya menghapuskan 2 cache peringkat.
Pentium IV - generasi akan datang pemproses Intel, pemproses ini adalah lebih 1GHz dan merupakan pemproses FPGA.


Nama keluarga AMD:

AMD K6-2 - Socket 7 pemproses dengan 3DNow itu! teknologi dan pertama yang mempunyai bas 100MHz.
AMD K6-3 - K6-2 cip dengan Aras 2 memori cache yang berjalan pada kelajuan CPU.
AMD Duron - Seperti Intel Celeron, AMD Duron adalah pemproses penyelesaian yang berpatutan membolehkan harga dalam komputer keseluruhan jatuh.
AMD Athlon - generasi AMD dengan ciri-ciri seperti kelajuan bas 200MHz
AMD Thunderbird - Pemproses AMD terkini, pemproses ini adalah versi soket.

Kelajuan Kelajuan pemproses adalah satu pertimbangan yang penting kerana ia adalah apa yang akan menilai kelajuan komputer dan membantu komputer berjalan lebih cepat secara keseluruhan.
Apabila melihat pada kelajuan pemproses yang ada, kita dinasihatkan supaya tidak membeli atau mempertimbangkan untuk membeli pemproses yang baru sahaja dibebaskan. Harga pemproses akan berada pada harga premium dan jika anda memberikan pemproses yang 2-4 bulan ia akan turun harga secara mendadak.


Kesan
Menaik taraf pemproses komputer boleh mempunyai kesan di bawah pada komputer.

Membolehkan program-program yang mungkin memerlukan keperluan pemproses curam yang akan dijalankan.

Bantuan komputer atau program komputer kelajuan beban dan melambatkan ketika masa pembukaan window.
Nota: Di dalam banyak kes-kes ini mungkin tidak perasan atau tidak akan menjadi dramatik.

0 comments:

Post a Comment