sponsor

Sunday 15 December 2013

5 Pemikiran selamat dan berjaya di Internet.

Petua 1 – Fikirlah Dulu Sebelum Anda Kongsi
Web menghubungkan dan membolehkan kita untuk berkongsi dengan cara yang tidak pernah terjadi sebelum ini. Kita boleh berkomunikasi dengan rakan-rakan yang  dekat dan jauh dengan satu klik sahaja.

Tetapi apa yang anda kongsi boleh berakhir dengan orang ramai bercakap berkata mengenai anda.

Apa yang ini bermakna? Bahawa apa sahaja yang anda pos dalam talian, mesej, gambar, mengemaskini status atau paparkan di blog mempunyai potensi untuk dikongsi bersama. Jika sesuatu yang anda berkongsi yang peribadi menjadi perhatian orang awam, bagaimana yang anda akan rasa? Dan bagaimana ia mungkin memberi kesan kepada bagaimana orang lain berfikir tentang anda jika mereka membaca cerita anda? Jadi
sebaiknya untuk berfikir perkara-perkara ini sebelum anda berkongsi talian. Jangan sesekali anda bercerita tentang hal keluarga seperti pergaduhan dan lain-lain lagi yang tidak sepatutnya...

Petua 2 -Lindungi  Hak anda.

Kebanyakan kita mempunyai perkara-perkara yang hendak simpan dengan selamat. Salah satu cara terbaik untuk menjaga perkara-perkara yang selamat adalah dengan menetapkan kata laluan yang kukuh ke atas akaun anda.

Kata laluan yang kukuh penting akan melindungi maklumat anda dalam talian. Seumpama kunci rumah anda atau kombinasi ke loker yang akan melindungi perkara-perkara yang bernilai kepada anda.

Apabila kata laluan yang kukuh telah diwujudkan, ia tidak boleh dikongsi dengan sesiapa. Melainkan ia adalah ibu bapa anda.

Petua 3 - Tahu dan Pengguna Tetapan anda

Tetapan pada laman yang anda lawati membolehkan anda untuk memilih apa yang anda berkongsi dan dengan siapa anda berkongsi .

Memahami dan menyesuaikan tetapan anda di laman web dan aplikasi yang anda gunakan. Laraskan tetapan sewajarnya supaya anda hanya berkongsi dengan orang-orang yang anda mahu berkongsi. Ini bermakna jawatan, geo- tagging, memuat turun gambar , profil, dan lain-lain.

Petua 4 - Elakkan Penipuan
Tahu bagaimana untuk mengenal pasti penipuan dalam talian . Semua orang tahu anda tidak pernah mengambil gula-gula daripada orang asing. Prinsip yang sama berlaku dalam talian.

Jika seseorang menawarkan anda beberapa kasut baru, iPad atau memberitahu anda bahawa anda memenangi perjalanan ke Hawaii - anda perlu mencurigainya. Ini mungkin kelihatan tidak berbahaya, tetapi ini boleh menjadi cara yang sangat berbahaya untuk menarik anda dan mencuri kata laluan atau identiti anda.

kadang-kadang, penipu mungkin cuba menyamar sebagai seseorang atau sesuatu yang anda tahu . Ia dipanggil phishing.

Petua 5 - Positif
Yang positif di web bermakna anda perlu menyiarkan, jika anda tidak keberatan seseorang melakukan perkara yang sama kepada anda. Tindakan yang kecil dalam talian boleh memberi kesan yang berpanjangan.

jika anda melihat sesuatu yang kejam, tidak baik atau menyakitkan hati - sama ada pada profil anda sendiri atau di tempat lain , melaporkannya.

Laman web yang berwibawa dalam talian telah melaporkan teknik. Sama seperti anda perlu tahu di mana tetapan berada di laman web yang anda gunakan, anda juga perlu membiasakan diri anda dengan tetapan laporan.

Tetapi menyimpan ia dalam talian positif adalah cara yang baik untuk mengelakkan untuk menggunakan tetapan laporan, dan cara yang baik untuk menggalakkan orang lain untuk berbuat baik di Internet juga.

0 comments:

Post a Comment