sponsor

Sunday 15 December 2013

Selamatkah kata laluan anda?


Kata laluan adalah barisan pertahanan pertama terhadap penjenayah siber. Ia adalah penting untuk memilih kata laluan yang kukuh yang berbeza bagi setiap akaun penting anda dan ia adalah amalan yang baik untuk mengemaskini kata laluan anda sekerap mungkin .

Ikuti tips ini untuk mencipta kata laluan yang kukuh dan selamat:

1.Gunakan kata laluan yang unik bagi setiap akaun penting

Memilih kata laluan yang sama untuk setiap akaun dalam talian anda adalah seperti menggunakan kekunci yang sama untuk mengunci rumah, kereta dan pejabat - jika akses keuntungan jenayah untuk satu, semua mereka adalah dikompromi . jangan menggunakan kata laluan yang sama untuk e-mel  atau akaun bank. Ia mungkin susah, tetapi memilih pelbagai kata laluan membolehkan anda lebih selamat.

2.Simpan kata laluan di tempat rahsia

Menulis kata laluan tidak semestinya idea yang buruk. Tetapi jika anda melakukan ini, jangan meninggalkan nota dengan kata laluan anda di depan mata ,komputer atau meja anda.

3.Gunakan kata laluan yang panjang terdiri daripada nombor, huruf dan simbol

Semakin panjang kata laluan anda, semakin sukar untuk diteka. Oleh itu, kata laluan anda panjang akan membantu memastikan maklumat anda selamat. Menambah nombor , simbol dan huruf menjadikannya lebih sukar untuk orang lain untuk meneka kata laluan anda. Jangan gunakan '123456 'atau ' password ' dan elakkan menggunakan maklumat umum seperti nombor telefon anda dalam kata laluan anda.

4.Cuba gunakan frasa yang hanya anda tahu

Satu idea adalah dengan memikirkan frasa yang anda tahu , dan kaitkan dengan laman web tertentu untuk membantu anda ingat. Untuk e-mel anda, anda boleh bermula dengan "rakan-rakan saya amin dan sarip menghantar  e-mel lucu sekali sehari " dan kemudian gunakan nombor dan huruf seperti " MFT & Jsmafe1ad " adalah kata laluan dengan banyak variasi. Kemudian mengulangi proses ini untuk laman web lain.

0 comments:

Post a Comment