sponsor

Tuesday 3 December 2013

Insiden benar : InsyaAllah"(maksud: jika dikehendaki Allah)


Semasa Khutbah Jumaat di sebuah bandar kecil , Imam bercakap tentang kepentingan berkata " Insya Allah  apabila merancang untuk melakukan sesuatu pada masa akan datang . 

Selepas beberapa hari , terdapat seorang lelaki telah menghadiri Khutbah akan membeli lembu dipasaran.
 
Dalam perjalanan, dia bertemu dengan seorang kawan yang bertanya kepadanya di mana dia akan membeli lembu tetapi tidak menyatakan Insya Allah di akhir bicaranya. Rakannya mengingatkannya tentang Khutbah dan memberitahu beliau untuk mengatakan Insya Allah.

Walau bagaimanapun, kawannya berkata bahawa dia mempunyai wang yang diperlukan dan tenaga untuk pergi ke pasaran, tidak ada gunanya untuk mengatakan Insya Allah kerana dia pasti akan beli lembu ini . Beliau berpendapat bahawa berkata Insya Allah tidak akan membuat apa-apa perbezaan .

Apabila Kawannya sampai ke pasar, beliau mendapati seekor lembu yang memenuhi kehendaknya beliau. Dia tawar-menawar dengan penjual dan harga yang berpatutan.

Akhirnya dia membuat keputusan untuk membayar lembu tetapi ternganga apabila dia mendapati bahawa wangnya telah hilang.Pencuri telah mencuri wang ketika beliau berjalan melalui pasaran yang sibuk. Penjual lembu bertanya kepadanya sama ada beliau akan membeli lembu atau tidak. " Insya Allah , saya akan membelinya minggu depan," katanya.

Apabila dia sampai ke rumah, isterinya bertanya tentang lembu. Dia memberitahunya tentang bagaimana dia terlupa untuk mengatakan Insya Allah , dan juga menambah, " Insya Allah , saya mahu beli lembu ini . Tetapi Insya Allah , wang saya telah dicuri. Insya Allah , saya akan membelinya minggu depan."
Isterinya menjelaskan kepada beliau bahawa kita mengatakan Insya Allah untuk perkara-perkara yang belum berlaku , bukan untuk perkara-perkara yang telah pun berlaku. 

0 comments:

Post a Comment