sponsor

Tuesday 3 December 2013

Lelaki Alim dan Penjual


Hidup seorang lelaki soleh yang menghabiskan sebahagian besar masanya berzikir,berdoa, berpuasa dan memuji Allah. Hampir setiap detik beliau telah gunakan dalam beribadah. Dia sangat gembira dengan kemajuan spiritual. Tiada pemikiran jahat datang ke fikiran dan tidak ada godaan jahat memasuki hatinya.

Satu malam, dia bermimpi yang agak membimbangkan. Dia melihat bahawa seorang penjual di bandar itu jauh lebih tinggi daripada dia  dalam bentuk kerohanian dan dia mesti bertemu penjual tersebut untuk mempelajari asas-asas kehidupan rohani yang sebenarnya.

Pada waktu pagi lagi, lelaki alim tersebut  pergi mencari penjual tersebut . Beliau mendapati penjual tersebut  sibuk dengan pelanggannya , menjual barangan dan mengumpul wang dengan muka yang ceria. Lelaki alim duduk  di sudut kedai dan memerhatikan pejual dengan teliti. Tiada tanda-tanda kehidupan rohani dan dia berkata kepada dirinya sendiri. Adakah mimpinya tidak benar . Tetapi dia melihat penjual itu beredar sekejap dan pergi menunaikan solat. Apabila dia kembali , dia sibuk berurusan dengan perkara-perkara wang lagi.

Penjual itu perasan seorang lelaki alim yang duduk di sudut dan bertanya: " ASSalamu Alaikum , anda ingin sesuatu, abang"

" Wa Alaikumussalam. Oh! Tidak! Tidak!" kata lelaki alim itu "Saya tidak mahu membeli apa-apa, tetapi saya ingin bertanya kepada anda satu soalan. " Beliau kemudian berkaitan mimpinya.

" Nah, itu sangat mudah untuk menerangkan ," kata penjual, "tetapi anda perlu melakukan sesuatu bagi saya sebelum menjawab soalan anda. "

"Saya akan melakukan apa sahaja untuk anda, " jawab lelaki alim .

" Baiklah Ambil piring ini; . . Terdapat cecair di dalamnya Pergi ke hujung jalan dan datang kembali dalam masa setengah jam Jika air tertumpah dari piring itu , anda tidak akan mendengar apa-apa dari saya… pergi sekarang. "

Lelaki soleh mengambil piring dan mula berjalan. Air hampir tertumpah daripada piring itu. Allah selamatkan ia, dan berjalan perlahan. Kemudian dia teringat dia terpaksa pulang dalam masa setengah jam , jadi dia mula berjalan pada kadar yang cepat. Akhirnya beliau kembali dengan keletihan dan penat. "Di sini adalah air anda, selamat dan tidak tumpah ," katanya kepada penjual . " Sekarang beritahu saya tafsiran sebenar mimpi saya. "

Penjual itu melihat keadaan keletihan lelaki soleh dan bertanya kepadanya : " Nah, kawan, berapa kali anda ingat Allah semasa anda pergi akhir jalan kepada orang lain"

"Ingat Allah ! " berkata pula seorang lelaki alim . "Saya tidak mengingatiNya ketika membawanya. Saya begitu bimbang tentang merkuri dalam piring itu. "

"Tetapi saya mengingatiNya sepanjang masa, " kata penjual . "Apabila saya menjalankan perniagaan saya , saya juga melakukan dengan adil, jujur ​​dan baik kepada pelanggan. Saya tidak pernah lupa Allah Ta'ala dalam urusan saya dengan lelaki lain. "

Firman Allah yang bermaksud :
Orang  yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan jualan daripada mengingati Allah, dan melaksanakan solat, dan menunaikan zakat, mereka takut pada hari ketika hati dan mata akan menjadi goncang(hari berlaku kiamat),
Mereka melakukan sedemikian itu agar Allah membalas kepada mereka dengan ganjaran yang lebih baik daripada apa yang telah mereka kerjakan. Dan mengharapkan Allah menambah kurnianya kepada mereka. Dan Allah member rezeki kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki tanpa batasan.

 [Al Quran , Surah an -Nur 24:37-38 ]

0 comments:

Post a Comment